27 پارک بانوان در 27 محله| ساخت مسجد در کنار بوستانها
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۸۷۱۳
به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی در مراسم بهره برداری از فاز اول بوستانهای مادر و کودک در شهر تهران که امروز برگزار شد، گفت: اساس توجه ما در شهرداری و شورا به عنوان مدیریت شهری به این است که دو هویت شهر و شهروند برای ما اصالت دارند. نکته مهمتر اینکه اصالت شهر به شهروندان است، بنابراین مردم برای ما اهمیت ویژه ای دارند و آرامش و آسایش، امنیت، ایمنی، معیشت، اقتصاد، سلامت و نشاط آنها برای ما مهم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: بر همین اساس تصمیم بر این شد که به جای حاشیهنشینی، جریان خدمتگزاری را در متن جامعه فعال کنیم تا آنان که منتفع میشوند مردم باشند؛ این مردمی که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب الگو و نمونه هستند. تلاش ما این است که در همه حوزه های مطرح شده بتوانیم نقش آفرین باشیم.
شهردار تهران با بیان اینکه نیمی از شهروندان ما بانوان هستند و توجه و اهمیت به خانواده برای ما موضوع جدی و اساسی است، توضیح داد: دقت در تحکیم خانواده و ایجاد زمینه افزایش جمعیت و ایجاد آرامش و آسایش برای خانوادهها برای ما موضوعیت دارد.
زاکانی در ادامه به افزایش سرانه فضای سبز از کمتر از یک مترمربع به ۴۲ مترمربع اشاره کرد و گفت: بنا شد بخشی از این سرانه به موضوع خانواده، زن و دختر و مادر و کودک اختصاص داده شود.
شهردار تهران افزود: از حدود ۴ ماه پیش این روال دنبال شد که ۲۷ پارک در ۲۷ محله با توجه به ایده هر محله یک پارک مادر، کودک، زن و دختر داشته باشیم تا محیطهای امنی برای آنها با شرایط خاصشان باشد و آنها لحظات شادی را در این محیطها داشته باشند. امروز افتخار داریم بسته اول این پارکها را در ۲۷ محله افتتاح کنیم.
شهردار تهران با تاکید براینکه اگر محلهای تنها یک پارک دارد باید بخشی از پارک را برای این منظور در نظر گرفت، گفت: همچنین در این روزها بخشی از ظرفیت ۱۱۴ پارک شهر در اختیار دستفروشان قرار داده شده تا به جای اینکه شهرداری برای آنها مانع شده و مزاحمت ایجاد کند، به گونهای شود که هم از مزاحمت برای شهروندان جلوگیری کنیم و هم کار شایستهای انجام شود که مردم منتفع شوند.
شهردار پایتخت در پایان از ساخت مسجد در کنار پارکها نیز خبر داد و گفت: در محلههایی که مسجدی نداشتند قرار شد در گوشه پارک برای شهروندان مسجدی ایجاد شود تا هم محل مراجعه باشد و هم به واسطه آن خدماتی به مردم ارائه شده باشد.
منبع: خبرگزاری شهر
کد خبر 664736منبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: برای ما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۸۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/